تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم - دکتر فاطمه ارشادی

تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم

شاید تا به حال شما هم در رابطه با تاثیر ورزش بر فیبروم صحبت هایی را شنیده باشید اما به طور دقیق نمی‌دانید که این موضوع چه نتیجه ای را در بر دارد. گاهی فیبروم فرد بسیار کوچک است و یا تعداد محدودی دارند که ورزش و پیاده روی بر آن‌ها اثرگذار است و انجام آن ها معمولا توصیه می‌شود. در این مقاله از سایت دکتر فاطمه ارشادی با ما همراه باشید تا درباره تاثیر ورزش و پیاده روی بر فیبروم رحم اطلاعات درستی بدست آورید.

تاثیر ورزش بر فیبروم رحم 

ورزش و فعالیت بدنی تاثیر مستقیم چندانی بر فیبروم رحم ندارد اما با این حال، ورزش منظم و فعالیت بدنی معمولاً به بهبود کلی سلامتی بدن و کاهش علائم مرتبط با فیبروم رحم کمک می‌کند. در این قسمت تأثیر ورزش بر عوارض و علائم فیبروم رحم را بررسی خواهیم کرد.
ورزش منظم و فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش درد مرتبط با فیبروم رحم، کاهش استرس و بهبود روحیه کمک کند. انجام تمرینات کششی و تنفسی مانند یوگا یا پیلاتس، به مرور عضلات رحم را آرام کرده و به کاهش درد کمک می‌کند.
از طرف دیگر ورزش می‌تواند خونریزی را در مواقعی که فیبروم رحم فعال است، افزایش دهد. پس در صورتی که خونریزی شدید دارید، بهتر است ابتدا با متخصص زنان مشورت کنید تا میزان و شدت فعالیت ‌های ورزشی برای شما مناسب است. همچنین ورزش شدید و فشار زیاد بر رحم در برخی افراد منجر به تشدید عوارضی مانند درد، تورم و خونریزی می‌شود.

فیبروم با ورزش قابل درمان است؟

فیبروم رحم یک بیماری مزمن است و تاکنون درمان کامل غیرجراحی برای آن وجود ندارد. ورزش و فعالیت بدنی به تنهایی نمی‌تواند فیبروم رحم را درمان کند، اما بهبودی در کیفیت زندگی و کاهش علائم مرتبط با آن را به همراه خواهد داشت. مزایای ورزش برای فیبروم رحم عبارتند از:

  • کاهش درد
  • بهبود خواب
  • کاهش استرس و افزایش روحیه
  • بهبود عملکرد قلب و عروق
  • بهبود عملکرد عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری

با این حال، همواره قبل از شروع یا تغییر در برنامه ورزشی خود، بهتر است با بهترین دکتر درمان فیبروم مشورت کنید. پزشک برنامه ورزشی مناسبی را برای شما تنظیم کرده و نکات و راهنمایی‌های خاصی را برای شما در نظر می‌گیرد.

بهترین ورزش برای درمان فیبروم رحم در خانه

برای درمان فیبروم رحم در خانه، می‌توانید به تمرینات زیر روی بیاورید. این تمرینات به کاهش علائم فیبروم رحم کمک کرده و بهبود کیفیت زندگی شما را به همراه خواهد داشت.

↲ تمرینات کششی

تمرینات کششی و آرامش‌بخشی می‌توانند به کاهش درد فیبروم رحم و تنش عضلانی مرتبط با فیبروم کمک کنند.

↲ تمرین هوازی ملایم

تمرین های هوازی ملایم مانند پیاده‌روی سریع، شنا، دوچرخه ‌سواری یا تمرینات بدنسازی سبک می‌توانند عضلات را تقویت کرده و بهبود عملکرد قلب و عروق را تسهیل کنند.

↲ تمرینات تنفسی

تنفس عمیق، به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده که موجب بهبود برخی علائم فیبروم می‌شود زیرا استرس به تنهایی می‌تواند نشانه و علائم هر بیماری را چندین برابر کند.

حرکات موثر یوگا برای درمان فیبروم رحم

تمرینات یوگا می‌توانند برای بهبود علائم فیبروم رحم موثر باشند، زیرا باعث کاهش استرس، افزایش انعطاف پذیری و تقویت عضلات می‌شوند. به طور کلی یوگا نوعی ورزش ذهنی است که گردش خون بدن را بهبود بخشیده و علاوه بر افزایش انعطاف پذیری، استرس را از بین می‌برد. باید در نظر داشته باشید که حرکات کششی شدید انجام ندهید و هر زمان که دردی احساس کردید، تمرین خود را بلافاصله قطع کنید. در ادامه، تعدادی از حرکات یوگا را به جهت درمان فیبروم رحم برای شما معرفی کردیم:

۱) در حالت نشسته قرار بگیرید و سپس به آرامی بدن خود را به جلو خم ‌کنید. این حرکت به استراحت و کاهش تنش در ناحیه کمر و استخوان ستون فقرات کمک می‌کند.

۲)‌ تمرین‌های تنفسی مانند تنفس عمیق، نفس عمیق مرحله‌ ای می‌توانند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کنند. می‌توانید با تنفس عمیق و آهسته، نفس خود را به مدت چند ثانیه نگه دارید و سپس آرام‌آرام تنفس را رها کنید.

۳)‌ در تمرین بعدی سعی کنید به آرامی بنشینید و بر یک نقطه تمرکز کنید و سپس دستان خود را به سمت بالا بکشید و چند ثانیه به همان حالت نگه دارید.

✍️ بیشتر بخوانید: درمان فیبروم رحم در یائسگی

تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم

پیاده روی  برای فیبروم رحم تاثیر مثبتی به همراه دارد اما باید برخی اصول در این راستا رعایت شود تا درد و فشار بر رحم ایجاد نشود.

  • پیاده روی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. استرس می‌تواند عوارض فیبروم رحم را تشدید کند، بنابراین کاهش استرس باعث بهبود علائم می‌شود.
  • پیاده روی عملکرد قلب و عروق را بهبود بخشیده و بر روی بهبود عملکرد سیستم گردش خون تأثیر می‌گذارد. این مسئله به کاهش درد و تورم مرتبط با فیبروم رحم کمک می‌کند.
  • پیاده روی، فعالیت بدنی با میزان متوسط ​​است که عضلات را تقویت می‌کند و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد. این موضوع به کاهش علائم درد و سفتی عضلانی مرتبط با فیبروم رحم کمک کرده و بهبود کیفیت زندگی را فراهم می‌آورد.
  • پیاده روی بر کاهش و کنترل وزن موثر است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کاهش وزن، بهبود علائم فیبروم رحم را تسریع میکند.

✍️ بیشتر بخوانید: دفع فیبروم در پریودی

چه ورزش هایی برای فیبروم رحم ممنوع است

اگر به فیبروم رحم مبتلا هستید، هرگز خودسرانه درباره ورزش ‌ها و فعالیت ‌های بدنی خود تصمیم ‌گیری نکنید. افراد مبتلا به فیبروم رحم باید محدودیت های خود را بشناسند تا از برخی ورزش‌ ها یا فعالیت ‌های بدنی خاص پرهیز کنند. در زیر، تعدادی از ورزش ‌ها و فعالیت ‌هایی که برای فیبروم رحم مناسب نیست را ذکر کرده‌ایم: 

↲ ورزش‌ های با ضربان قلب بالا

ورزش‌ هایی مانند دویدن سریع، تنیس، بسکتبال و فوتبال، باعث افزایش ضربان قلب و تنش عضلانی شدید می‌شوند. این ورزش‌ها ممکن است علائم فیبروم رحم را تشدید کنند.

↲ وزنه‌ برداری سنگین

وزنه‌ برداری سنگین و تمرینات قدرتی شدید ممکن است باعث افزایش فشار در ناحیه شکم و لگن شده و حتی شاید منجر به ترکیدن فیبروم رحم شود.

با ورزش فیبروم رحم را درمان می‌کنید اگر ..

اگر شما به عنوان فردی که به این بیماری دچار است، تمامی ورزش های مناسب و اصول انجام آن ها و همچنین ورزش هایی که محدودیت دارند را بشناسید، عوارض ناشی از این بیماری را کاهش داده و به درمان آن کمک می‌کنید. هر شخص نباید به طور خودسرانه به انجام ورزش های مختلف بپردازد و باید حتما قبل از انجام هر یک از این موارد با بهترین دکتر درمان فیبروم رحم مشورت کنید و در صورت لزوم به درمان سریع، اقدامات لازم را پیش بگیرید.

*~ سوالات متداول درباره تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم ~*

۱- آیا ورزش درمانی قطعی برای فیبروم رحم است؟

تاکنون تحقیقات علمی پزشکی زیادی در این راستا انجام شده است اما نتیجه ای مبنی بر اینکه ورزش یک درمان صد در صد برای فیبروم رحم است نیز ارائه نشده است اما نتایج نشان داده که تاثیر ورزش بر فیبروم رحم برای کاهش عوارض و کاهش پیشرفت و بزرگ شدن فیبروم مثبت است.

۱- مزایای بهبود فیبروم با یوگا چگونه است؟

یوگا یکی از ورزش های مقرون به صرفه ای است که تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. هیچ عرضه جانبی ندارد و عوارض داروهای هورمونی را به همراه ندارد.

۳- پیاده روی سریع برای فیبروم رحم مناسب است؟

بهتر است که پیاده روی آهسته و ملایم را هر روز انجام دهید و نیازی به راه رفتن سریع نیست زیرا ممکن است که موجب خونریزی شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیــنــک هــای مفــیــد