پلاسما تراپی واژن و تاثیرات درمانی آن

پلاسما تراپی واژن یک روش درمانی است که در حوزه بهبود و تقویت سلامت واژن و مناطق مجاور آن استفاده می‌شود. این فرایند شامل جمع‌آوری و استفاده از پلاسمای خون بیمار است که حاوی فاکتورهای رشد و پروتئین‌های مفید است. پلاسما تراپی واژن از طریق تزریق یا مصرف موضعی این پلاسما در منطقه واژن صورت می‌گیرد.
تاثیرات درمانی پلاسما تراپی واژن بر مبتلایان به مشکلات واژنی متنوعی مانند خشکی و التهاب واژن، ضعف عضلات لگنی، کاهش لذت جنسی و تنگی واژن متمرکز است. این روش می‌تواند بهبود علائم مزمن مرتبط با این مشکلات را بهبود بخشیده و کیفیت زندگی را افزایش دهد. بازسازی بافت و افزایش ترمیم واژن، بهبود عملکرد عضلات لگنی، افزایش ترشح طبیعی واژن و رطوبت آن، کاهش درد و احتباس ادرار، افزایش رضایت جنسی و افزایش حساسیت جنسی از جمله تاثیرات مثبتی است که می‌تواند با استفاده از پلاسما تراپی واژن به دست آید که در این مقاله از سایت دکتر فاطمه ارشادی قصد بررسی آن را داریم.

منظور از پلاسما تراپی واژن چیست؟

پلاسماتراپی رحم به کمک دستگاهی به نام پلاسماجت انجام می شود. هرچند از پلاسماتراپی برای جوانسازی واژن بهره می برند اما پلاسماجت کاربردهای درمانی هم دارد. پلاسما تراپی جدیدترین و موثرترین درمان عفونت واژن است که به درمان قطعی عفونت های واژن کمک زیادی می کند. پلاسماجت در بافت عمقی واژن گرما ایجاد می کند. در این روش از پلاسما استفاده می شود که خاصیت میکروب کشی بالایی دارد و از این طریق به درمان عفونت واژن کمک می کند.

انواع کاربردهای درمانی پلاسما تراپی واژن

پلاسما تراپی واژن در درمان مشکلات واژنی و مناطق مجاور آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای درمانی پلاسما تراپی واژن عبارتند از:

↲ درمان خشکی واژن

پلاسما تراپی واژن می‌تواند موجب افزایش ترشحات طبیعی واژن و بهبود رطوبت آن شود. این درمان می‌تواند علائم سوزش و خشکی واژن را کاهش دهد و راحتی در هنگام رابطه جنسی را افزایش دهد.

✍️ بیشتر بخوانید: درمان آتروفی و خشکی واژن با لیزر

↲ بهبود التهاب واژن

پلاسما تراپی واژن می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای کاهش التهابات و عفونت‌های مکرر واژنی عمل کند. این درمان می‌تواند التهاب و التهابات مزمن را کنترل کند و بهبودی در علائم مربوطه را ایجاد کند.

↲ تقویت عضلات لگنی

پلاسما تراپی واژن می‌تواند به تقویت عضلات لگنی کمک کند. این درمان می‌تواند بهبود عملکرد عضلات لگنی را فراهم کند و درمانی مؤثر برای مشکلاتی مانند استرس ناشی از تضعیف عضلات لگنی و نفوذ ادرار در هنگام فعالیت‌های روزمره باشد.

↲ رفع تنگی واژن

پلاسما تراپی واژن می‌تواند به تنگی واژن و عدم ارتجاع آن کمک کند. این درمان می‌تواند بهبودی در انعطاف‌پذیری واژن و افزایش راحتی در روابط جنسی را به همراه داشته باشد.

✍️ بیشتر بدانید: واژینوپلاستی؛ بهترین راه تنگ کردن واژن

عفونت واژن با پلاسماتراپی درمان می‌شود؟

پلاسما تراپی واژن در اغلب موارد برای درمان عوارض خشکی و التهاب واژن استفاده می‌شود و به طور مستقیم عفونت واژن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. عفونت واژن نیاز به درمان دارد که بسته به نوع عفونت، می‌تواند شامل مصرف داروهای ضد قارچ یا ضد باکتریال، کرم‌های موضعی یا دیگر روش‌های درمانی باشد. پلاسما تراپی واژن به عنوان یک روش مکمل در مواردی که عفونت واژنی با عوارضی مانند خشکی و التهاب همراه است، مفید خواهد بود. با استفاده از پلاسما تراپی واژن، فاکتورهای رشد و پروتئین‌های مفیدی که در پلاسما حضور دارند، به منطقه واژن تزریق می‌شوند و ممکن است به تسریع فرآیند بهبودی و تسکین علائم مربوط به عفونت کمک کنند.

مزایای درمان عفونت واژن با پلاسماجت

پلاسما تراپی رحم به درمان آتروفی و خشکی واژن کمک می کند. در نتیجه عفونت های مکرری که در اثر خشکی واژن ایجاد می شدند بر طرف می شوند. پلاسماتراپی واژن از مزایای دیگری نیز برخوردار است. مثلا:

  • درمان سوزش ادرار
  • درمان قطعی عفونت واژن به دلیل بالابودن خاصیت میکروب کشی پلاسما
  • بهبود رابطه جنسی با رفع خشکی و آتروفی واژن
  • بدون عوارض جانبی
  • بدون بخیه و جای زخم
  • روشن سازی و سفید کردن واژن
  • درمان بی اختیاری ادرار از نوع استرسی که با سرفه و عطسه ادرار نشت می کند.
  • جوانسازی واژن با پلاسماتراپی
  • تحریک کلاژن سازی در بافت واژن

از مزایای دیگر پلاسماتراپی رحم، سرپایی و غیر تهاجمی بودن این روش برای درمان و نیز کوتاه بودن دوره نقاهت درمان عفونت واژن با پلاسما است.

پلاسما تراپی واژن برای عفونت

همانطور که اشاره شد پلاسما تراپی واژن عمدتا نه به عنوان روش اصلی درمان عفونت واژنی بلکه برای درمان عوارض خشکی و التهاب واژن به کار گرفته می‌شود. در صورتی که شما با عفونت واژنی مواجه هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص درستی قرار دهد و درمان مناسب را تجویز کند. در صورتی که پزشک شما تصمیم گرفت پلاسما تراپی واژن را به عنوان یک روش مکمل در درمان عفونت واژنی استفاده کند، روند درمان شما شامل مراحل زیر خواهد بود:

مرحله اول: مشاوره و ارزیابی

در این مرحله، پزشک شما تاریخچه بالینی شما را بررسی می‌کند و به شناخت دقیق‌تری از عوارض واژنی و نیازهای شما می‌رسد. این شامل پرسش‌هایی مانند سابقه عفونت‌های واژنی، علائم موجود و تأثیر آن‌ها بر کیفیت زندگی شما است.

مرحله دوم: جلسات پلاسما تراپی

پس از ارزیابی اولیه، جلسات پلاسما تراپی واژن برنامه‌ریزی می‌شوند. در این جلسات، پزشک از سرماخوردگی خون شما برای جداسازی پلاسما استفاده می‌کند. پلاسما حاوی فاکتورهای رشد و پروتئین‌های مفیدی است که به منطقه واژن تزریق می‌شود.

مرحله سوم: پیگیری درمان و جلسات تکمیلی

پس از اتمام دوره اولیه پلاسما تراپی، ممکن است به جلسات تکمیلی و پیگیری نیاز باشد. این جلسات برای حفظ و تقویت نتایج درمانی واژن انجام می‌شود.

پلاسماتراپی واژن چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان پلاسما تراپی واژن بستگی به عوامل مختلفی از جمله نوع درمان و شدت مشکلات واژنی بیمار دارد. در اکثیریت موارد، جلسه‌های پلاسما تراپی واژن معمولا نیاز به چند جلسه درمان دارند تا نتایج قابل مشاهده و بهبود مشکلات شما را به دنبال داشته باشند.
به طور معمول پلاسما تراپی واژن در یک دوره زمانی ۳ تا ۴ هفته انجام می‌شود و شامل ۳ تا ۴ جلسه است. جلسات به صورت هفتگی یا دوهفته یکبار برنامه‌ریزی شده و پس از اتمام دوره اول، ممکن است نیاز به جلسات تکمیلی یا ترمیمی بیشتر داشته باشید تا نتایج مورد انتظار را حفظ کنید.

✍️بیشتر بخوانید: سفید کردن واژن با لیزر

مراقبت های بعد از پلاسما تراپی واژن

بعد از پلاسما تراپی، پوست خارجی واژن پوسته پوسته می شود، نباید این پوسته ها را بکنید. همچنین باید مراقبت های بعد از پلاسماجت را رعایت کنید. این مراقبتها عبارتند از:

  • تا ۲۴ ساعت بعد از پلاسماتراپی رحم از استحمام و شستن واژن بپرهیزید.
  • استخر نروید و در وان نمانید.
  • تا زمانی که بهبود بیابید، فعالیت های سنگین روزانه یا ورزشی نداشته باشید.
  • محل پلاسماتراپی شده را پانسمان نکنید.

خانم هایی که پلاسماتراپی واژن را برای درمان عفونت واژن انجام می دهند، نباید ۲ تا ۳ هفته بعد از پلاسماتراپی رابطه جنسی داشته باشند. زمانی که کاملا بهبود یافتید می توانید برای نزدیکی اقدام کنید.

✍️ بیشتر بخوانید:‌ تزریق چربی و ژل به واژن

عوارض پلاسما تراپی واژن

پلاسما تراپی واژن، که به عنوان پلاسماژل نیز نام برده می‌شود، یک روش درمانی برای بهبود سلامت واژن و افزایش جوانی پوست در ناحیه واژن است. با این حال، مانند هر روش پزشکی دیگر، ممکن است عوارض و عواقبی داشته باشد که احتمال درگیری بیمار با آنها بسیار ناچیز است بخصیص اگر توسط بهترین متخصص زنان درمان انجام گیرد. برخی از عوارض احتمالی پلاسما درمانی عبارت است از:

  1. احساس درد یا ناراحتی در ناحیه واژن
  2. تورم و قرمزی موقتی در ناحیه درمان که طبیعی است مگر ماندگار شده و شدت یابد
  3. خونریزی خفیف جای نگرانی ندارد اما پزشک را در جریان روند بهبودی خود بگذارید
  4. احتمال عفونت در هر نوع درمانی وجود دارد، به ویژه اگر مراقبت‌های لازم بعد از درمان به درستی رعایت نشود
  5. برخی از زنان تغییراتی در حس جنسی خود را تجربه کنند که عموما موقتی است
  6. گاهی نیز نتایج ممکن است به انتظارات بیمار نرسد و تصورات توهمی زیباجو مشکل ساز شود

هزینه پلاسماتراپی واژن 1403

فاکتورهای موثر بر هزینه پلاسماتراپی واژن در درمان عفونت متعدد هستند. هزینه این درمان بسته به پزشک، تعداد جلسات، محل درمان، تحت پوشش بیمه های درمانی باشد یا خیر و غیره متغیر است. حتی شهر محل درمان نیز بی تاثیر نیست.

*~ سوالات متداول درباره درمان عفونت واژن با پلاسماتراپی ~*

ماندگاری پلاسما تراپی برای درمان عفونت واژن چقدر است؟

ماندگاری پلاسما جت برای درمان عفونت واژن بالا است. این روش یک روش قطعی است و ماندگاری پلاسماتراپی به طور قطع بسیار بیش از روش های درمانی دیگر است. احتمال عود عفونت با این روش از روش های دیگر بسیار کمتر است و ماندگاری نتیجه درمان طولانی است.

تعداد جلسات پلاسما تراپی واژن چقدر است؟

پزشک بعد از معاینه و با توجه به شدت عفونتی که دارید، تعداد جلسات درمان را به شما اعلام می کند. اغلب برای درمان در حدود ۳ تا ۵ جلسه به پلاسماتراپی رحم نیاز خواهید داشت.

عوارض پلاسما برای درمان عفونت واژن چیست؟

درمان عفونت واژن با پلاسماجت هیچ عارضه مهمی به دنبال ندارد و این از مزایای پلاسماتراپی رحم برای درمان عفونت واژن است.

همه می توانند برای درمان واژینیت با پلاسما اقدام کنند؟

خیر. زنان مبتلا به دیابت، صرع، بیماری های خودایمنی و بیماری های غددی نباید پلاسماتراپی انجام دهند.

پلاسما درمانی برای عفونت واژن مفید است؟

پلاسما درمانی به طور مستقیم برای عفونت واژن توصیه نمی‌شود اما در روند درمانی در کنار داروهای ضدعفونی و آنتی‌بیوتیک که متخصص زنان تجویز میکند، میتواند مفید باشد.

درمان زخم دهانه رحم با پلاسما ممکن است؟

بله، درمان زخم دهانه رحم با پلاسما درمانی ممکن است. این روش می‌تواند به بهبود زخم و تجدید بافت کمک کند. اما مشاوره با پزشک متخصص زنان قبل از هر اقدامی ضروری است.

عوارض پلاسما درمانی واژن خطرناک است؟

پلاسما درمانی واژن معمولاً ایمن است، اما عوارضی مانند درد، تورم، عفونت و خونریزی ممکن است برای برخی افراد رخ دهد. این عوارض موقتی هستند، اما در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، خطرات بیشتری وجود دارد و آسیب زا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیــنــک هــای مفــیــد