دفع فیبروم در پریودی - دکتر فاطمه ارشادی

دفع فیبروم در پریودی

گاهی این احتمال وجود دارد که فیبروم در زمان خونریزی عادت ماهانه دفع شود اما در چه صورتی این وضعیت رخ می‌دهد؟ فیبروم‌ها از جنس بافت عضلانی رحم هستند و  در دوران قاعدگی، پوشش دیواره رحم فرو می‌ریزد و اگر فیبروم سایز کوچکی داشته باشد، امکان دفع فیبروم در پریودی برای شخص وجود خواهد داشت. در ادامه این مقاله از سایت دکتر فاطمه ارشادی؛ متخصص زنان، زایمان و زیبایی با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر فیبروم بر قاعدگی و دفع آن در زمان پریودی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فیبروم رحم چه تاثیری بر قاعدگی دارد؟

فیبروم رحم، توده‌ های غیرسرطانی هستند که در داخل یا بر روی دیواره رحم رشد می‌کنند. این توده ‌ها بر اساس سایز و اندازه خود، تاثیرات مختلفی بر میزان خونریزی های عادت ماهانه خواهند داشت که در ادامه به برخی از اثرات آن ها اشاره می‌کنیم.

  • خونریزی شدید و طولانی مدت با علائمی مانند خستگی و ضعف
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم (فاصله بین دو پریودی را تغییر می‌دهند.)
  • درد قاعدگی شدید در ناحیه پایین شکم و کمر
  • لکه‌ بینی بین دوره‌های قاعدگی
  • فشار به مثانه و ایجاد تکرر ادرار در دوران عادت ماهانه
  • احساس نفخ شدید شکم در زمان پریودی

دفع فیبروم در زمان پریود ممکن است؟

دفع فیبروم رحم در زمان پریود به طور طبیعی و خودبخودی اتفاق نمی‌افتد. همانطور که اشاره شد فیبروم ‌ها توده‌ های غیرسرطانی هستند که از بافت عضلانی و فیبری تشکیل شده‌اند و در دیواره رحم رشد می‌کنند. این توده‌ ها برخلاف بافت ‌هایی مانند لایه داخلی رحم (آندومتر) که هر ماه در جریان قاعدگی ریزش می‌کند، به طور طبیعی دفع نمی‌شوند. با این حال، تغییرات هورمونی و عوامل دیگر می‌توانند تأثیراتی بر فیبروم ‌ها داشته باشند که باعث کوچک تر شدن یا توقف رشد آنها شود، اما این به معنای دفع کامل فیبروم ‌ها نیست. در موارد نادر، برخی از فیبروم ‌ها که بر روی دیواره داخل رحم رشد کرده‌اند، تحت تأثیر انقباضات رحم، از دیواره رحم جدا شده و به داخل حفره رحم حرکت می‌کند و درد زیادی را برای فرد به همراه دارد اما ممکن است در درصد های بسیار کمی، این فیبروم با همان خونریزی پریودی دفع شود.

نشانه های دفع فیبروم در پریودی

فیبروم رحم در پریودی چگونه دفع می شود؟

همانطور که ذکر شد، در موارد بسیار نادر برخی فیبروم‌ها تحت شرایط خاصی مانند انقباضات قوی رحم یا تغییرات هورمونی به داخل حفره رحم انتقال پیدا کنند. این حرکت باعث می‌شود که فیبروم به مرور زمان به سمت دهانه رحم حرکت کرده و به طور جزئی یا کامل دفع شود.

نشانه های دفع فیبروم در پریودی

از نشانه های زیر می‌توانید متوجه دفع فیبروم خود در زمان پریودی شوید و البته این مسئله با احساس درد و فشار فیبروم و گرفتگی های عضلانی در ناحیه زیر شکم و رحم همراه خواهد بود؛

  • درد شدید در ناحیه پایین شکم در اثر حرکت فیبروم به داخل حفره رحم
  • وقوع خونریزی شدید و غیرمعمول در طول دوره قاعدگی
  • افزایش اندازه توده و حتی شاید قابل لمس باشد.
  • احساس فشار یا توده در واژن
  • سرگیجه، ضعف، گیجی و خستگی ناشی از خونریزی شدید همراه با دفع فیبروم

✍️ بیشتر بدانید: درمان فیبروم رحم در یائسگی

بعد از دفع فیبروم رحم در زمان پریود چه کنیم؟

پس از دفع فیبروم رحم در زمان پریود، مراقبت ‌های خاصی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید تا به بهبودی و راحتی خود کمک کنید. در ادامه برخی از این نکات آورده شده است.

  1. پس از دفع فیبروم، بدن شما نیاز به استراحت دارد. اجازه دهید برای چند روز پس از مداخله، بدنتان در حالت ریکاوری قرار بگیرد و فعالیت‌ های سنگین را کاهش دهید.
  2. مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات مانند آب، آبمیوه و سوپ مصرف می‌کنید. این کمک می‌کند تا بدنتان هیدراته شود و به بهبودی سریع‌تر کمک کند.
  3. در صورت لزوم، از داروهای تسکین ‌دهنده مانند تایلنول یا ایبوپروفن استفاده کنید تا درد و ناراحتی را کاهش دهید. اما قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید.
  4. هرگونه ناراحتی یا علایم غیر معمول را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر علائمی مانند خونریزی شدید یا درد ناگهانی غیر معمول را تجربه می‌کنید، فوراً به دکتر زنان خوب برای فیبروم رحم مراجعه کنید.

دفع طبیعی فیبروم در دوران قاعدگی

دفع فیبروم رحم در زمان دوره قاعدگی در حالت های نادر و کمی اتفاق می‌افتد. فیبروم‌ها توده‌های خوش خیمی هستند که در دیواره رحم رشد می‌کنند و اگر اندازه آن ها بزرگ باشد، به طور مستقیم در فرآیند قاعدگی از بین نمی روند. حتی در بعضی موارد مشاهده می‌شود که فیبروم‌ها باعث افزایش خونریزی و درد قاعدگی می‌شوند و این موارد ذکر شده برای دفع، فقط زمانی پیش می‌آید که فیبروم اندازه کوچکی داشته باشد.

*~ سوالات متداول درباره دفع فیبروم در زمان پریود ~*

چه اقداماتی در زمان قاعدگی برای مدیریت علائم فیبروم انجام دهیم؟

+ مصرف داروهای تسکین ‌دهنده درد
+ استفاده از داروهای ضد انعقاد خون
+ استفاده از روش‌های طبیعی کمپرس سرد

آیا لازم است در زمان قاعدگی مداوم فیبروم خود را چکاپ کنیم؟

در صورت تجربه علائم غیر عادی مانند درد شدید، خونریزی غیر معمول یا سایر علائم نگران‌ کننده، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق و درمان مناسب انجام شود. در غیر این صورت در زمان مناسب بعد از تشخیص فیبروم، دکتر زنان راهکار های درمانی را پیش می‌گیرد.

دفع فیبروم در پریود خطرناک است؟

دفع فیبروم در دوران پریود به خودی خود می‌تواند یک فرآیند طبیعی باشد، اما ممکن است با برخی خطرات و عوارض فیبروم رحم همراه باشد. ایجاد کم خونی به دلیل پیدایش خونریزی های شدید پس از دفع همراه با خونریزی های پریودی موجب بروز خطراتی چون بیهوش شدن و از حال رفتن را به همراه دارد و همچنین احتمال عفونت و ترکیدن فیبروم رحم نیز وجود دارد و به همین دلیل باید سریعا تحت نظارت بهترین دکتر زنان قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیــنــک هــای مفــیــد