درمان تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)

به طور کلی تشخیص به موقع و درمان تنبلی تخمدان که با نام سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته می شود، می تواند علائم این بیماری را کاهش دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی از اختلالات پیچیده هورمونی است که در آن تعدادی فولیکول یا کیست روی تخمدان ها تشکیل می شود. اما سریعترین درمان تنبلی تخمدان چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های تشخیص و درمان این بیماری بپردازیم، لذا تا انتهای این مقاله از سایت دکتر فاطمه ارشادی همراه ما باشید.

تشخیص تنبلی تخمدان

روش های تشخیص تنبلی تخمدان

بهتر است بدانید که هیچ آزمایشی نمی تواند به طور خاص تنبلی تخمدان را تشخیص دهد. پزشک شما احتمالاً با بحث در مورد علائم، داروها و هر بیماری دیگری که ممکن است داشته باشید آغاز کند. پزشک شما همچنین ممکن است در مورد چرخه های قاعدگی و هر گونه تغییر در وزن از شما سوال بپرسد. معاینه فیزیکی شامل بررسی علائم رشد بیش از حد مو، مقاومت به انسولین و آکنه است. پس از آن، پزشک ممکن است روش هایی را برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه کند که عبارتند از:

معاینه لگن: در طول معاینه لگن، پزشک اندام های تناسلی را از نظر توده ها، تومورها یا سایر تغییرات بررسی می کند.

آزمایش خون: آزمایش خون می تواند سطح هورمون ها را اندازه گیری کند. با این آزمایشات می توان علل احتمالی تغییرات غیر طبیعی در چرخه قاعدگی یا هیپرآندروژنیسم (میزان بالای آ«دروژن در بدن) را که مشابه PCOS است، رد کرد. همچنین ممکن است برای اندازه گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید ناشتا نیاز به آزمایش خون دیگری داشته باشید. تست تحمل گلوکز می تواند پاسخ بدن شما به قند (گلوکز) را اندازه گیری کند.

سونوگرافی: از طریق تصویربرداری اولتراسوند (سونوگرافی)، پزشک شکل تخمدان ها و ضخامت پوشش داخلی رحم را بررسی می کند.

در صورت تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را برای بررسی هرگونه عارضه توصیه کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کنترل منظم فشار خون، تحمل گلوکز، سطح کلسترول و تری گلیسیرید
  • بررسی میزان افسردگی و اضطراب
  • ارزیابی آپنه انسدادی خواب
درمان تنبلی تخمدان

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

هیچ درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد ، اما درمان هایی وجود دارد که علائم و عوارض را در زنان مبتلا کاهش می دهد. به طور کلی، درمان ها فرصتی را برای باردار شدن یا قاعدگی منظم می دهد و از عوارض این بیماری جلوگیری می کند.

درمان تخمدان پلی کیستیک

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک باتوجه به علائمی که در افراد ایجاد می کند، متفاوت است. با این حال، سریع ترین درمان تنبلی تخمدان با سه رویکرد تغییر سبک زندگی، دارودرمانی و جراحی انجام می شود.

1- درمان کیست تخمدان با تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی به زنان دارای اضافه وزن و تخمدان پلی کیستیک مبتلا به چاقی در کاهش علائم، عوارض و خطرات تخمدان پلی کیستیک در موارد درمان ساده تخمدان پلی کیستیک کمک می کند. برای کمک به کاهش اثرات PCOS، موارد زیر را امتحان کنید:

کنترل وزن

  • پزشکان توصیه می کنند که در اولین قدم PCOS خفیف را با کاهش وزن درمان کنید. کاهش وزن ممکن است به کاهش سطح انسولین و آندروژن کمک کند. همچنین می تواند به بازیابی کارایی تخمک گذاری کمک کند. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل مواردزیر را رعایت کنید.
  • از یک رژیم غذایی مبتنی بر غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و پروتئین ها و و با پیروی کنید.
  • مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید، زیرا رژیم های غذایی پر کربوهیدرات می توانند باعث افزایش سطح انسولین شوند.
  • مایعات، به ویژه آب فراوان مصرف کنید.
  • از خوردن غذاهای سرخ شده، قندهای ساده و فست فودها دوری کنید.

ورزش منظم

حتما یک برنامه فعالیت بدنی روزانه انجام دهید، زیرا ورزش به کاهش سطح قند خون کمک می کند. افزایش فعالیت روزانه و شرکت در یک برنامه ورزشی منظم ممکن است به شما در درمان مقاومت به انسولین کمک کند. همچنین، ورزش می تواند برای حفظ وزن سالم و همچنین پیشگیری از دیابت موثر باشد.

درمان دارویی تنبلی تخمدان

2- درمان تخمدان پلی کیستیک با دارو

تخمدان پلی کیستیک برای زنان متاهل و زنان مجرد نیز قابل درمان است. به طور کلی، داروهای متعدد و متنوعی برای درمان تخمدان پلی کیستیک وجود دارد که بسته به علامتی که باید کنترل شود با علائم تخمدان پلی کیستیک متفاوت است. بهترین قرص برای درمان تخمدان پلی کیستیک باتوجه به علائم بیماری به شرح زیر است:

تنظیم چرخه قاعدگی

مهمترین داروهایی که برای تنظیم قاعدگی نامنظم ناشی از تنبلی تخمدان تجویز می شود، عبارتند از:

قرص ضد بارداری: این داروها حاوی استروژن و هم پروژسترون هستند تولید آندروژن را کاهش داده و سطح استروژن را تنظیم می کنند. این داروها علاوه بر تنظیم هورمون ها به کاهش خطر سرطان آندومتر، درمان خونریزی نامنظم و کاهش رشد بیش از حد مو و آکنه کمک می کنند.

پروژسترون درمانی: مصرف پروژسترون به مدت 10 تا 14 روز در هر یا دو ماه به تنظیم چرخه قاعدگی و پیشگیری از سرطان آندومتر کمک می کند. با این حال، پروژسترون درمانی سطح آندروژن را بهبود نمی بخشد و از بارداری جلوگیری نمی کند. اگر همچنین می خواهید از بارداری جلوگیری کنید، بهتر است از مینی قرص فقط پروژسترون استفاده کنید یا یک IUD حاوی پروژسترون نصب کنید.

درمان مشکلات باروری و بارداری

برای کمک به تخمک گذاری برای باردار شدن، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • کلومیفن: این دارو در ابتدای هر سیکل به مدت چند روز تجویز می شود و برای چند دوره تکرار می شود. کلومیفن تخمدان را تحریک کرده تا تخمک را به صورت ماهانه آزاد کند .
  • متفورمین: این دارو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است که به صورت خوراکی برای کاهش مقاومت به انسولین و کاهش سطح انسولین مصرف می شود. اگر بارداری با کلومیفن جواب نداد، ممکن است پزشک مصرف متفورمین را همراه با آن برای تحریک تخمک گذاری توصیه کند.
  • لتروزول: این دارو تخمدان ها را برای تولید تخمک تحریک می کند و همچنین برای درمان سرطان سینه استفاده می شود .
  • گنادوتروپین: این دارو به صورت تزریقی است و اغلب توسط پزشک برای بیمارانی که به درمان خوراکی پاسخ نداده اند، توصیه می شود.

با انتخاب درمان مناسب برای این بیماری، می توان مشکلات تاخیر در فرزندآوری و افزایش میزان باروری را در اکثر زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک برطرف کرد.

درمان رشد مو یا ریزش مو

رشد بیش از حد مو در صورت، پشت و سایر نقاط ناخواسته همزمان با ریزش مو در سر یکی از علائم ناشی از افزایش هورمون های مردانه است. بنابراین درمان آن منوط به کاهش اثر هورمون های مردانه و یا مهار تولید آنها در بدن است. به منظور از بین بردن این علائم و درمان تخمدان پلی کیستیک داروهای زیر توصیه می شود:

  • قرص های ضد بارداری: این قرص ها حاوی هورمون های پروژسترون و استروژن هستند که تولید آندروژن (عامل رشد مو و آکنه) را کاهش می دهند.
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون): این دارو اثرات آندروژن ها بر روی پوست از جمله رشد بیش از حد مو و آکنه را مسدود می کند. توجه داشته باشید که اسپیرونولاکتون می تواند باعث نقص مادرزادی شود. بنابراین، هنگام مصرف این دارو باید از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید از مصرف این دارو خودداری کنید.
  • افلورنیتین (Vaniqa): این دارو یک کرم موضعی است که می تواند رشد موهای صورت را کاهش دهد.
  • در صورت تشدید عوارض پوست و مو می توانید از یک متخصص برای کنترل و تسکین آکنه کمک بگیرید.

3- درمان جراحی تخمدان پلی کیستیک

 پزشک ممکن است برای درمان تخمدان های پلی کیستیک شدید که در آن زن مبتلا به تخمدان پلی کیستیک به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد، به انجام عمل جراحی تخمدان متوسل شود. این جراحی سوراخ کردن تخمدان یا کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان نام دارد که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. در این عمل، جراح با استفاده از حرارت یا لیزر، بافت هایی را که هورمون مردانه آندروژن ترشح می کنند در تخمدان ها از بین می برد.

توصیه پایانی

بهتر است بدانید که درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان امکان پذیر نیست، اما درمان ها می تواند علائم این بیماری مانند قاعدگی نامنظم، رشد بی رویه مو و ریزش مو را کاهش دهد. علاوه بر این، برخی از درمان ها به تنظیم هورمون ها و مشکلات باروری کمک می کند. در پایان توصیه می شود به محض مشاهده علائم این بیماری به بهترین متخصص زنان مراجعه کرده و تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیــنــک هــای مفــیــد