درمان بی اختیاری ادرار با لیزر - دکتر فاطمه ارشادی

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

لیزر درمانی برای بی‌اختیاری ادرار، یک روش پیشرفته است که با استفاده از تکنولوژی لیزر، بهبود کنترل ادرار و تقویت عضلات مجرای ادراری زنان را هدف قرار میدهد. با انجام لیزر بر روی منطقه‌ی پره‌انتومی، عضلات مجرای ادراری تقویت شده و کنترل ادرار بهبود می‌یابد. این روش غیرتهاجمی و سریع است و معمولاً نیاز به جلسات زیادی ندارد. با این حال، مشاوره و نظارت پزشک متخصص در استفاده از این روش بسیار مهم است و باید قبل از هر اقدامی بیشتر درباره آن بدانید. از همین رو در این مقاله از سایت دکتر فاطمه ارشادی به طور جامع به روش درمان بی اختیاری ادرار با لیزر در زنان پرداخته ایم.

بی اختیاری ادرار در زنان چه زمانی بوجود می آید؟

بی‌اختیاری ادرار در زنان می‌تواند در هر زمانی ایجاد شود و به علت عوامل مختلفی رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند در هر سنی از دوران کودکی تا سنین بالا بروز کند. در زنان، علل بی‌اختیاری ادرار می‌تواند شامل عوامل فیزیولوژیک، عصبی، عضلانی، هورمونی، روانشناختی و سنی باشد.

در دوران کودکی، بی‌اختیاری ادرار ممکن است به علت ناتوانی کودک در کنترل مثانه و عضلات مجرای ادراری رخ دهد. این وضعیت معمولاً در دوران پیش از دبستان رخ می‌دهد و با گذشت زمان و تقویت عضلات کودک به طور طبیعی تحسین می‌شود.

در سنین بالاتر، بی‌اختیاری ادرار می‌تواند به علت ضعف عضلات مجرای ادراری، تحریک ناشی از عوامل استرس‌زا، عفونت مجاری ادراری، تغییرات هورمونی مانند بارداری و یائسگی، وجود تومورها یا تحت تأثیر قرار گرفتن از عمل جراحی رخ دهد.

همچنین، بی‌اختیاری ادرار در زنان می‌تواند به علت تضعیف عضلات پایه‌ی لگن، عوامل وراثتی، بروز تغییرات ساختاری در مجرای ادراری، اضطراب و استرس، بیماری‌های عصبی مانند سکته مغزی و بیماری پارکینسون، و مصرف برخی داروها نظیر داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب نیز رخ دهد.

با توجه به چندین عامل مختلف، بی‌اختیاری ادرار در زنان می‌تواند در هر سن و دوره‌ای از زندگی ایجاد شود. در صورت بروز این مشکل، مشاوره و معاینه توسط پزشک متخصص ادرار و تناسلی توصیه می‌شود تا علل و درمان مناسب برای بی‌اختیاری ادرار تعیین شود.

شایع ترین دلایل بی­ اختیاری در زنان و مردان

  • بارداری و زایمان می­تواند باعث کشیدگی و در نتیجه ضعیف شدن عضلات کف لگن شود. در نتیجه عدم محافظت از مجرای پیشاب در هنگام انجام فعالیت­های روزمره باعث بی­ اختیاری ادرار استرسی  اعمال فشار اضافی به مثانه می­شود.
  • در دوران یائسگی از میزان تولید هورمون زنانه استروژن کاسته می­شود که این امر می­تواند در برخی از زنان منجر به بی­ اختیاری ادرار استرسی شود. زیرا پس از دفع ادرار، مجرای پیشاب به طور کامل بسته نمی­شود.
  • بی­ اختیاری استرسی در مردان یکی از عوارض جانبی جراحی پروستات است. گاهی اوقات حدود 6 تا 12 ماه طول می­کشد تا این اختلال به صورت خود به خود رفع شود. به این ترتیب مردانی که پس از جراحی پروستات دچار بی­ اختیاری ادرار می­شوند باید در خصوص گزینه­ های درمانی موجود با پزشک خود مشورت کنند.

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر چطور است؟

مکانیسم اثر درمان با لیزر برای بی­ اختیاری ادرار به این صورت است که لیزر باعث گرم شدن دیواره واژن و مجرای پیشاب می­شود. این امر باعث تولید مجدد کلاژن در این نقاط می­شود، در نتیجه ضخامت دیواره مثانه و واژن افزایش می­یابد و تنگ می­شوند و متعاقبا این فرایند به محافظت از مثانه کمک می­کند. درمان با لیزر از نشت ادرار جلوگیری می نماید. در نهایت و به طور کلی درمان با لیزر باعث تنگ شدن واژن و مثانه می­شود.

مزایای درمان بی­ اختیاری با لیزر چیست؟

  • در این روش هیچ گونه برشی روی پوست ایجاد نمی ­شود و بیمار دچار خونریزی نخواهد شد.
  • درمان با لیزر یک روش ایمن، سریع، و ساده است.
  • بیمار نیازی به بستری شدن و دریافت مسکن ندارد.
  • بیمار نیازی به بیهوشی ندارد.
  • درمان با لیزر یک روش جراحی غیر تهاجمی است.
  • بیمار می­تواند پس از اتمام جراحی به منزل برگردد.

بهترین دکتر برای بی اختیاری ادرار زنان

دکتران متخصص در بی‌اختیاری ادرار زنان، تخصص‌های مختلفی مانند متخصص زنان و زایمان، اورولوژیست‌ها، جراحان اورولوژی، گینکولوژیست‌ها و نورولوژیست‌ها می‌توانند باشند. برای یافتن بهترین دکتر برای بی‌اختیاری ادرار زنان، می‌توانید با آشنایان خود مشورت کنید و از آن ها نظر و ارجاعی دریافت کنید. همچنین، می‌توانید به موسسات پزشکی معتبر و بیمارستان‌های مجهز در نزدیکی شما مراجعه کنید و با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت کنید. انتخاب دکتر مناسب باید بر اساس تخصص و تجربه او در این حوزه، همراه با ارتباط خوب و راحتی شما با او صورت گیرد. پیشنهاد ما به شمایی که در تهران زندگی میکنید مراجعه به دکتر فاطمه ارشادی؛ متخصص زنان و درمان بی اختیاری ادراری است تا با اعتماد به دانش و تجربه بسیار ایشان، مسیر درمان مطمئن تر و سریع تری برایتان فراهم شود.

روند درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

الزامات قبل از درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

پزشک در اولین جلسه مشاوره، وضعیت شما را بررسی می­کند تا از سودمند بودن این روش اطمینان حاصل کند. پزشک به طور کامل درمان با لیزر را توضیح می­دهد و نکات مهمی که باید پس از درمان رعایت شود را گوشزد می­نماید. پس از مشاوره اولیه پزشک درباره سودمند بودن این روش برای شما به نتیجه گیری می­رسد؛ در صورتی که شما متقاضی مناسبی برای درمان با لیزر باشید پزشک در خصوص شروع فوری درمان تصمیم گیری می­کند یا به شما وقت می­دهد تا بتوانید فکر کنید و تصمیم بگیرید و در جلسات بعدی درمان را شروع کنید.

  • باید قبل از شروع درمان، آخرین نتیجه آزمایش پاپ اسمیر که حداکثر یک سال قبل انجام داده اید را در اختیار پزشک بگذارید.
  • در صورتی که تعداد دفعات نشت تصادفی یا ناخواسته ادرار خود را ثبت کرده اید، در اولین جلسه مراجعه به پزشک آن را همراه خود داشته باشید.
  • در صورتی که پریود هستید نمی ­توانید از این روش برای درمان بی­ اختیاری استرسی استفاده کنید. اولین مرحله از چرخه قاعدگی بهترین زمان برای انجام لیزر درمانی است.
  • نیازی به ناشتا بودن قبل از درمان نیست بنابراین می توانید مانند روزهای قبل غذا بخورید و مایعات بنوشید.

در حین درمان بی اختیاری ادرار با لیزر چه می شود؟

هنگامی که برای شروع درمان به پزشک مراجعه می­کنید، لباس مخصوصی به شما تحویل داده می­شود که باید آن را بپوشید. این لباس تا بالاترین حد، حریم خصوصی شما را حفظ می­کند بنابراین نیازی به لخت شدن نخواهید داشت. از آنجایی که برای انجام این روش درمانی نیازی به بیهوشی نیست، از داروی بیهوشی استفاده نخواهد شد. شما در راحت ترین حالت ممکن روی صندلی مخصوص اتاق درمان دراز می­کشید. وسیله ای شبیه اسپکولوم است ( وسیله ای که برای تست پاپ اسمیر و نمونه گیری مورد استفاده قرار می­گیرد ) به آرامی وارد واژن می­شود. شما هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد و نیازی به ایجاد برش روی پوست نیست. در مرحله بعد، امواج لیزر از طریق اسپکولوم وارد بدن می­شوند. این روش بسیار ساده است و انجام آن فقط 30 ثانیه طول می­کشد.

مراقبت های بعد از درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

پس از لیزر درمانی نیازی به بستری شدن و استراحت و مصرف داروهای مسکن نخواهید داشت. این روش فاقد خونریزی، بخیه زدن، و هر گونه عوارض جانبی است. پس از اتمام درمان نیازی به مصرف آنتی بیوتیک یا پماد نیست و می­توانید فورا پس از اتمام کار به منزل یا محل کار خود برگردید. اما باید پس از درمان به چند بسیار مهم توجه کنید. اگر چه شما عمل جراحی انجام نداده اید، درمان با لیزر یکی از روش­های درمانی به روز و مطمئن محسوب می شود، بنابراین رعایت کردن برخی موارد بعد از دریافت درمان اهمیت بسیار زیادی دارد:

  • باید تا دو هفته پس از درمان از ضرب دیدن یا آسیب دیدگی ناحیه تحت درمان اجتناب کنید.
  • به همین دلیل باید تا دو هفته پس از درمان از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید.
  • باید تا دو هفته از انجام دادن هر گونه فعالیت جسمانی شدید مانند بلند کردن اشیا سنگین خودداری نمائید.
  • تا چهار هفته پس از درمان نباید از تامپون استفاده کنید.

پیگیری درمان و دوره نقاهت بعد از لیزر بی اختیاری ادرار

ممکن است حدود 4 ماه طول بکشد تا نتایج لیزر درمانی به طور کامل مشاهده شود. پزشک پیشنهاد می­کند که در 4 ماه اول پس از درمان، هرگونه سابقه بی ­اختیاری ادراری را ثبت کنید تا بتواند میزان بهبود شما را ارزیابی نماید. ممکن است 2 ماه پس از درمان احساس کنید که برای فصول نتایج بهتر به یک مرحله دیگر درمان با لیزر نیاز دارید. شرایط جسمانی افراد مختلف و بی­ اختیاری استرسی ادرار در بیماران متفاوت می باشد، بنابراین برخی از آنها به یک جلسه دیگر نیز نیاز خواهند داشت. تعداد جلسات درمان با توجه به شدت نشت ادرار قبل از درمان متغیر است و ممکن است برخی از بیماران با یک جلسه نتیجه بگیریند و برخی دیگر به دو جلسه یا بیشتر نیاز داشته باشند.

نکاتی که باید بعد از لیزر بی اختیاری رعایت کنید..

  • پزشک در جلسه اول مشاوره و پس از درمان همه نکات فوق را برای شما توضیح خواهد داد که باید دقیق رعایت شود.
  • به هیچ گونه دارویی نیاز نخواهید داشت.
  • نیازی به استفاده از پماد نخواهید داشت.
  • نیازی به استراحت و بستری شدن نیست و می توانند فورا پس از درمان به محل کار یا منزل خود برگردید.
  • باید تا دو هفته پس از عمل از انجام دادن فعالیت­های جسمانی سنگین خودداری کنید.
  • تا دو هفته پس از درمان از روابط جنسی پرهیز نمایید.
  • نباید تا چهار هفته پس از درمان از تامپون استفاده کنید.
  • از انجام دادن هرگونه فعالیتی که فشار زیادی را به مثانه و ناحیه تحت درمان وارد می­کند، مانند بلند کردن اشیا سنگین، اجتناب کنید. 

لیزر بی اختیاری ادرار چند جلسه طول می کشد؟

تقریبا همه زنانی که تحت درمان با لیزر قرار می گیرند به یک یا دو جلسه نیاز خواهند داشت. تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان بی­ اختیاری ادرار به وضعیت بدن، شدت بیماری و نحوه عکس العمل بدن به درمان بستگی دارد. تعداد جلسات مورد نیاز در افراد مختلف متفاوت است. از آنجایی که سن بیمار بالا می­رود بدن او دستخوش تغییر می­شود، به این ترتیب تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان در بیماران، متفاوت است.

چه عواملی می‌توانند بی‌اختیاری ادرار در زنان را تشدید کنند؟

بی‌اختیاری ادرار در زنان ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف تشدید یابد که  مهمترین عواملی که می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را تشدید کنند در ادامه عنوان شده است. توجه داشته باشید اگر با بی‌اختیاری ادرار مواجه هستید و تشدید آن را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علل مربوطه را بررسی کند و راهنمایی‌های لازم را برای کاهش تشدید بی‌اختیاری ادرار دریافت کنید:

↲ استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می‌توانند عامل تحریکی برای بی‌اختیاری ادرار باشند. وقوع رویدادهای تنش‌زا و فشارهای روحی می‌تواند عملکرد عضلات مجرای ادراری را تحت تأثیر قرار داده و بی‌اختیاری ادرار را تشدید کند.

↲ عوامل هورمونی

تغییرات هورمونی در دوره‌هایی مانند بارداری، طی سیکل های قاعدگی، و سنین یائسگی می‌توانند تحریک‌کننده بی‌اختیاری ادرار باشند. این تغییرات هورمونی می‌توانند باعث تضعیف عضلات و افزایش فعالیت مجرای ادراری شوند.

↲ عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری می‌تواند عامل تحریکی برای بی‌اختیاری ادرار باشد. التهاب و التهاب مجرای ادراری می‌تواند باعث تحریک عصب‌های مجرای ادراری شده و عملکرد آنها را تخریب کند.

↲ مصرف مواد محرک

مواد محرک مانند الکل و کافئین می‌توانند اثر تحریکی بر مجرای ادراری داشته باشند و بی‌اختیاری ادرار را تشدید کنند.

↲ فعالیت بدنی شدید

فعالیت بدنی شدید و بارهای سنگین می‌توانند فشار زیادی بر مجرای ادراری و عضلات مرتبط با آن قرار داده و بی‌اختیاری ادرار را تشدید کنند.

↲ مصرف برخی داروها

برخی داروها مانند دیورتیک‌ها (داروهای ادرار آور) و برخی داروهای ضد افسردگی می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را تشدید کنند.

*~ سوالات متداول درباره درمان بی اختیاری ادرار با لیزر ~*

درمان لیزری بی اختیاری درد دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. تقریبا همه بیماران ادعا می­کنند که در این روش هیچ گونه دردی را احساس نمی کنند و این روش کاملا قابل تحمل است. برخی از بیماران در هنگام ورود پرتوهای لیزر به درون واژن سوزش خفیفی را احساس می­کنند که فقط چند لحظه طول می­کشد.

لیزر درمانی برای بی اختیاری ادرار باعث ناباروری می شود؟

نه، لیزر درمانی برای بی‌اختیاری ادرار به طور مستقیم باعث ناباروری نمی‌شود. لیزر درمانی معمولاً برای تقویت عضلات و تسهیل کنترل ادرار استفاده می‌شود و بیشتر بهبودی بی‌اختیاری ادرار را به همراه دارد. با این حال، در برخی موارد نادر، لیزر درمانی می‌تواند عوارض جانبی مانند التهاب مجاری ادراری یا عفونت ادراری را ایجاد کند که ممکن است تاثیری بر ناباروری داشته باشد. در هر صورت، برای اطمینان و راهنمایی دقیق‌تر، بهتر است با پزشک خود در مورد خطرات و فواید لیزر درمانی در شرایط خاص خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیــنــک هــای مفــیــد