تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم - دکتر فاطمه ارشادی

درمان فیبروم رحم در یائسگی

فیبروم رحم در یائسگی شایع ترین تومور غیر بدخیم دستگاه تناسلی بانوان است. فیبروم‌های رحم توده‌های خوش‌خیم و غیر سرطانی هستند که با اندازه‌هایی متفاوت در سطح داخلی و روی دیواره عضلانی رحم ایجاد می‌شوند و بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بانوان را درگیر می‌کنند. فیبروم‌های رحم با وجود اینکه باعث سرطان نمی‌شوند، اما ممکن است با علائمی همچون درد و فشار روی مثانه همراه باشند. معمولا فیبروم‌های رحمی تحت تاثیر هورمون‌های استروژن و پروژسترون ایجاد می‌شوند؛ از این‌ رو با ورود به دوران یائسگی و کاهش این هورمون‌ها، ریسک ایجاد و افزایش ابعاد فیبروم رحم کاهش می‌یابد.

فیبروم رحمی بعد از یائسگی خطرناک است؟

به احتمال ۱ در ۱۰۰۰ ممکن است به اشتباه توده سرطانی را فیبروم تشخیص دهند؛ تنها در این صورت خطرابتلا به سرطان خواهد بود. اما فیبروم رحم در یائسگی خطر ابتلا به سرطان ندارد؛ چرا که این تومورها خوش خیم هستند. خصوصا در سنین یائسگی و بعد از آن، فیبروم‌ها به‌طور خودبه‌خود و با گذر زمان تحلیل می‌روند و فرد را درگیر عوارض احتمالی فیبروم رحم نمی‌کند. این تومورها به ندرت در یائسگی ایجاد می‌شوند و ممکن است بدون هیچگونه علائمی ایجاد شوند و در نهایت نیز بدون ایجاد مشکلی جدی از بین بروند؛ بدون اینکه حتی خود فرد متوجه آن شود.

از سوی دیگر گاهی این تومورها باعث درد و خونریزی‌های غیرطبیعی در بانوان یائسه می‌شوند که برای درمان آن می‌توان به پزشک مراجعه نمود. همچنین داروهایی وجود دارند که می‌توانند به کوچکتر شدن و تحلیل رفتن فیبروم‌ها سرعت بخشند. بنابراین خطرات فیبروم رحمی در دوره باروری بیشتر است و نیازی نیست نگران فیبروم رحم در یائسگی باشید.

علائم وجود فیبروم در رحم بعد از یائسگی

علائم وجود فیبروم رحم در یائسگی با علائم فیبروم در سنین باروری تفاوتی ندارد. فیبروم‌ها توده‌های خوش خیم با اندازه‌های متفاوت هستند و ممکن است به کوچکی یک دانه سیب یا یک پرتقال بزرگ باشند. در بسیاری موارد این تومورها بدون هیچگونه علامتی در دیواره رحم ایجاد می‌شوند. اما در برخی موارد می‌توان به‌ وسیله علائمی از وجود آن‌ها آگاه شد. این علائم عبارتند از:

• احساس فشار در مثانه یا روده
  •  بی‌اختیاری یا نشت ادرار
  •  درد در ناحیه پایین کمر یا لگن
  • احساس ناراحتی در رکتوم یا راست روده
  • احساس سنگینی در ناحیه پایین شکم
  • خونریزی شدید و غیرطبیعی از سنین باروری تا حتی یائسگی
  • بزرگ و برجسته شدن شکم
  • احساس درد در رابطه جنسی

خطرات وجود فیبروم در رحم بعد از یائسگی

وجود فیبروم می‌تواند با ایجاد درد و ناراحتی در فرد، فعالیت‌های عادی وی را با اختلال مواجه کند. اما به یاد داشته باشید که فیبروم رحم در یائسگی کاملا خوش خیم است و در مورد آن امکان ابتلا به سرطان وجود نخواهد داشت. با وجود اینکه فیبروم رحمی در سنین قبل و بعد از یائسگی بسیار شایع است، اما با شناخت عوامل ایجاد کننده فیبروم می‌توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. عوامل زیر ریسک بروز فیبروم رحم را افزایش می‌دهند:

• سابقه خانوادگی فیبروئید
  • کمبود ویتامین D‌
  • استرس شدید طولانی مدت
  • نداشتن تجربه بارداری در سنین باروری
  • مصرف الکل و آبجو
  •  نژاد نیز در این بیماری اثرگذار است و تحقیقات نشان داده زنان سیاهپوست و آفریقایی بیش از سفیدپوستان‌ دچار فیبروم رحم در یائسگی شده اند.
  • برخی بیماری‌های تخمدانی
  • بالا بودن سطح هورمون استروژن

✍️ بیشتر بدانید: تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم

فیبروم های رحم بعد از یائسگی رشد میکند؟

به‌طور معمول رشد و افزایش ابعاد فیبروم‌ها به‌دلیل افزایش سطح هورمون استروژن است. با توجه به اینکه در سنین یائسگی سطح هورمون استروژن کاهش پیدا می‌کند، انتظار می‌رود در این دوران، اندازه فیبروم کاهش یابد. اما گاهی وجود فاکتورهایی که بالاتر ذکر کردیم و همچنین هورمون‌تراپی که برخی بانوان انجام می‌دهند تا سطح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) را بالا نگه دارند، امکان رشد فیبروم وجود دارد. اما در هر صورت جای نگرانی نیست؛ چرا که حتی در صورت رشد تومورها، می‌توان درد فیبروم رحم، خونریزی و علائم احتمالی آن‌ها را به کمک دکتر خوب فیبروم رحم به‌راحتی درمان کرد.

راهکارهای درمان فیبروم رحم در یائسگی

برای درمان فیبروم رحم بعد از یائسگی با توجه به سن فرد، سایز فیبروم، وجود یا عدم وجود علائم و همچنین عود کننده بودن یا نبودن فیبروم باید راهکار مناسب را انتخاب کرد. برای درمان فیبروم رحم در یائسگی راه‌های زیر کارآمد هستند:

• هورمون درمانی
  • میولیز
  • آمبولیزاسیون‌ فیبروم رحم
  • عمل جراحی (میومکتومی یا هیسترکتومی)

درمان خانگی فیبروم رحم بعد از یائسگی

اگر علائم فیبروم رحم در یائسگی خفیف هستند، می‌توانید با کمک روش‌های خانگی آن‌ها را کوچک و برطرف کنید. از جمله راهکارهای درمان خانگی فیبروم رحم بعد از یائسگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استرس‌های روزانه خود را کاهش دهید.
  •  مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم را فراموش نکنید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و در رژیم خود مصرف میوه، سبزیجات، چای سبز و دیگر موادی که برای رفع فیبروم مفید هستند را افزایش دهید. به‌عنوان مثال میوه‌های حاوی ویتامین ث باعث تنظیم هورمون و تحلیل رفتن تومورها می‌شوند.
  • درصورتی‌که اضافه وزن دارید، به فکر کم کردن وزن خود باشید و به‌طور منظم فعالیت کنید.
  • مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

نگاه کلی به فیبروم رحم در یائسگی

بهتر است بدانید که فیبروم رحم در یائسگی از مشکلات شایع این دوران خواهد بود و نگرانی از بابت آن وجود ندارد. اگر رشد فیبروم باعث درد و ناراحتیتان‌ می‌شود و یا خونریزی‌های غیرطبیعی را در پی این مشکل تجربه می‌کنید، حتما به متخصص مراجعه نمایید تا مشکل به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.
البته وجود فیبروم به‌تنهایی باعث سرطان نمی‌شود؛ اما ممکن است علائم شما ناشی از مشکلی دیگر باشند. توجه داشته باشید که درمان فیبروم رحم بعد از یائسگی با روش‌های متنوعی امکان‌پذیر است و با توجه به تعداد، ابعاد و وضعیت فیبروم‌ها پزشک بهترین روش را پیشنهاد می‌کند.

*~ سوالات متداول درباره فیبروم رحم در یائسگی ~*

1. چرا فیبروم رحم در یائسگی باعث درد می‌شود؟

رشد کردن و یا سخت و چروکیده شدن فیبروم‌ها در رحم می‌تواند باعث احساس درد شود.

2. جراحی هیسترکتومی جهت درمان فیبروم رحم برای چه کسانی مناسب است؟

برای درمان قطعی فیبروم رحم در یائسگی جراحی هیسترکتومی بهترین گزینه است. در سن باروری نیز افرادی باید این عمل را انجام دهند که قصد فرزندآوری ندارند.

3. چه مواد غذایی در درمان فیبروم موثرند؟

میوه‌ها، سبزیجات و به‌طور کلی مواد غذایی حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان و دارای خاصیت ضدالتهابی برای رفع فیبروم رحم موثر هستند.