عوارض فیبروم رحم - دکتر فاطمه ارشادی

عوارض فیبروم رحم

عوارض فیبروم رحم در دوره عادت ماهیانه خانم ها بیشتر از هر زمان دیگری تشخیص داده می شوند. وجود این توده های خوش خیم سرطانی سبب بروز پریودهای دردناک و خونریزی های شدید در دوران قاعدگی خواهد شد. به همین خاطر بررسی علائم فیبروم رحم و شناخت راهکارهایی برای رفع آن اهمیت دارد که ما در این مقاله از سایت دکتر فاطمه ارشادی قصد بررسی آن را داریم. باید دید این توده های خوش خیم چه زمانی خطرناک می شوند و چه عوارضی برای جسم و روان خانم ها به همراه می آورند.

فیبروم رحم چه زمانی خطرناک است؟

زمانی که اندازه فیبروم رحم بیش از حد بزرگ شود، خطرات آن افزایش پیدا می کند. توده های خوش خیم رحمی در خانم های یائسه اندازه کوچکی دارند و بدون نشانه هستند. عوارض فیبروم رحم برای زنانی که می خواهند باردار شوند شدید تر است. اگر خانم ها با وجود داشتن فیبروم باردار شوند، مشکلاتی را در دوران بارداری خود تجربه می کنند. در این بخش برخی از نشانه های فیبروم رحمی خطرناک را مشاهده می کنید:

  1. ایجاد التهاب و تورم در شکم
  2. طولانی تر شدن خونریزی ماهیانه خانم ها
  3. دردهای شدید ناحیه لگن و کمر
  4. لکه بینی یا خونریزی پس از یائسگی

✍️بیشتر بدانید: تاثیر پیاده روی بر فیبروم رحم

علائم خطر وجود فیبروم در رحم

عوارض فیبروم رحم در برخی موارد حاد تر می شود. برخی از مهمترین علائم خطر وجود فیبروم در رحم را در ادامه بررسی می کنیم:

  1. ایجاد درد مزمن در ناحیه لگن
  2. احساس وجود توده در ناحیه شکم
  3. پریودهای سنگین در طول هر ماه
  4. مشکلات تخلیه در مثانه
  5. عدم کنترل بر جریان ادرار

✍️ بیشتر بخوانید: دفع فیبروم در پریودی

عوارض جسمانی و روانی فیبروم رحم در بانوان

عوارض فیبروم رحم بخش های مختلفی از سلامت خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهند. این عوارض هم بر جسم و هم بر روحیه خانم ها آثار نامطلوبی بر جای می گذارند. بخشی از مهمترین عوارض جسمانی و روانی فیبروم رحم در بانوان در زیر مشاهده می شوند:

  1. فردی که به فیبروم رحمی مبتلا شده، اغلب احساس خستگی و ضعف می کند و در زندگی روزانه او مشکلاتی به وجود می آید.
  2. این فرد به مرور زمان به کم خونی های شدید دچار می شود.
  3. خانم هایی که فیبروم رحم حاد را تجربه می کنند، رابطه جنسی دردناکی دارند.
  4. یکی از مهمترین عوارض جسمانی فیبروم رحم در بانوان، خونریزی در ناحیه واژن است.
  5. احساس فشار شدید در ناحیه شکم نیز در افراد مبتلا به این بیماری رایج است.
تاثیر و خطرات فیبروم رحم بر بارداری

تاثیر و خطرات فیبروم رحم بر بارداری

عوارض فیبروم رحم، سلامت بارداری مادران را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به این بیماری ها دچار شوید، رشد جنین شما با محدودیت های زیادی روبرو می شود. زایمان زودرس و قطع ناگهانی جفت از مهمترین خطرات وجود این بیماری در زنان باردار است. حتی در برخی موارد مشاهده شده که خانم مبتلا به فیبروم در دوران بارداری، سقط جنین را تجربه می کند.

فیبروم رحم باعث کمردرد می‌شود؟

بله، فیبروم رحم ممکن است به کمردرد منجر شود. فیبروم رحم یک نوع توده خوش‌خیم در رحم است که از بافت عضلانی رحم تشکیل می‌شود. این توده‌ها معمولاً غیرسرطانی هستند، اما می‌توانند علائم مختلفی را ایجاد کنند، از جمله درد و عدم راحتی. وقتی فیبروم رحم رشد می‌کند، می‌تواند فشار و تنش بر روی بافت‌ها و عصب‌های اطراف ایجاد کند. این فشار می‌تواند به کمر و ناحیه تحتانی شکم انتقال یابد و باعث کمردرد شود. علاوه بر کمردرد، فیبروم رحم می‌تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند از جمله خونریزی رحمی شدید، درد در زمان جنسی، فشار و فوریت در مثانه و مشکلات گوارشی.

فیبروم رحم باعث ریزش مو می‌شود؟

فیبروم رحم به طور مستقیم با ریزش مو مرتبط نیست. ریزش مو معمولا به عوامل دیگری مانند ژنتیک، تغذیه نامناسب، عوامل محیطی، تغییرات هورمونی و مشکلات پزشکی دیگر مرتبط است. با این حال، برخی از موارد ممکن است به صورت غیرمستقیم تأثیری بر ریزش مو داشته باشند. برای مثال، مصرف برخی داروها که به منظور کاهش علائم فیبروم رحم مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است عوارض جانبی شامل ریزش مو داشته باشند. همچنین، استرس و افزایش سطح هورمون‌های استرس ممکن است ریزش مو را تشدید کنند، و در برخی موارد فیبروم رحم می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود که در نتیجه ممکن است تأثیری بر ریزش مو داشته باشد.

پیشگیری و کنترل خطرات و عوارض فیبروم رحم

یکی از مهمترین روش های پیشگیری خطرات و عوارض فیبروم رحمی، مصرف غذاهای سالم و سبزیجات در طول برنامه غذایی است. مصرف ویتامین d به اندازه در طول روز از بروز این اختلالات در بدن خانم ها پیشگیری می کند. بسیاری از عوارض فیبروم رحم در طولانی مدت با ورزش کردن از بین می روند. در این زمینه دوری از استرس و اضطراب نیز نقش تاثیرگذاری ایفا می کند. شما می توانید با پرهیز از مصرف الکل، سیگار و سایر مواد مخدر، این عارضه ها را به حداقل برسانید. برخی از باید و نبایدهای غذایی برای کنترل خطرات این بیماری را در زیر مشاهده می کنید:

  1. برای پیشگیری از بروز این بیماری مواد شیرین و قندها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  2. مصرف به اندازه چای سبز سبب افزایش آنتی اکسیدان های مفید در بدن شده و در درمان این بیماری تاثیر مطلوبی بر جای می گذارد.
  3. دریافت پتاسیم به اندازه در بدن یکی از راهکارهای مهم پیشگیری خطرات و عوارض فیبروم رحم محسوب می شود. برای دریافت پتاسیم از مرکبات، طالبی، گوجه فرنگی، عدس استفاده کنید.   

 ✍️بیشتر بدانید:‌ درمان فیبروم رحم در یائسگی

برای درمان فیبروم رحم چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای کنترل و پیشگیری از شدت عوارض فیبروم رحم، باید به موقع برای درمان آن اقدام کنید. در این زمینه تنها به درمان های خانگی اکتفا نکرده و با انجام آزمایشات لازم، پروسه درمان خود را آغاز کنید. تنها با مشاهده علائم خفیف ابتلا به فیبروم برای رفتن به پزشک اقدام نمایید. این بیماری در ابتدا علائم خفیفی دارد و رفته رفته تشدید می شود. شما می توانید با مراجعه به موقع به پزشک، عارضه های فیبروم رحم را به شدت کاهش دهید.

*~ سوالات متداول عوارض فیبروم رحم ~*

فیبروم رحم چگونه درمان می شود؟

روش هایی مانند جراحی میکتومی و جراحی هیسترکتومی مهمترین راه برای درمان فیبروم رحم محسوب می شوند.

چه فعالیت هایی عوارض فیبروم رحم را کاهش می دهند؟

عوارض فیبروم رحم با استفاده از خدمات ماساژ درمانی، حمام گرم، کمپرس گرم و… به حداقل می رسند.

فیبروم رحم با چه روش هایی تشخیص داده می شود؟

روش های سونوگرافی و ام آر آی لگن برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیــنــک هــای مفــیــد